Elke vijfde bestelling helemaal gratis!

Met CBD Olie slapen? Waarom wel of niet?

Stress in ons leven

Onderzoek toont aan dat stress een steeds groter probleem vormt in onze samenleving. Velen van ons ervaren een behoorlijke prestatiedruk. Dit speelt niet enkel onder jongeren, maar ook andere generaties blijken hier last van te hebben. Ook de huidige pandemie waarin we leven leidt vaak tot stress: 

  • Mensen moeten meer thuis werken en krijgen problemen om alles te combineren. 
  • Werk valt weg, waardoor onze bestaanszekerheid bedreigd wordt.
  • Daarnaast kwamen we vaak in bewegingsnood doordat we thuis zaten. Wie kent de ''coronakilootjes'' niet? 

Deze stressfactoren hebben een grote invloed op onze gemoedstoestand, maar ook op onze nachtrust. Hierbij helpt een warme slaapkamer in de zomer natuurlijk ook niet. Met CBD Olie slapen is daarom geen verrassende oplossing die, naast vele andere middelen, wordt aangeraden. 

Slaaptekort en de gevolgen

Mensen hebben genoeg slaap nodig, dat hoeven we jou niet te vertellen. Het verschilt echter van persoon tot persoon wat voldoende is. Hieronder vind je een overzicht van de algemeen aanvaarde hoeveelheid slaap per leeftijdsgroep. 

 Nieuwgeboren (0-3 maanden) 14 tot 17 uur
Baby's (4-11 maanden) 12 tot 15 uur
Peuters (1-2 jaar) 11 tot 14 uur
Kleuters (3-5 jaar) 10 tot 13 uur
Schoolkinderen (6-13 jaar) 9 tot 11 uur
Tieners (14-17 jaar)  8 tot 10 uur
Jong volwassenen (18-25 jaar) 7 tot 9 uur
Volwassenen (26-64 jaar)  7 tot 9 uur
Ouderen (65+) 7 tot 8 uur 


Volgens onderzoek van Harvard hebben mensen gemiddeld 7 uur slaap per dag nodig. Cijfers van het Centre for Disease Control laat zien dat meer dan 40% van de Amerikanen slaapproblemen ervaart. Maar welke invloed heeft een slaaptekort op mensen? Behalve dat je misschien een ochtendhumeur hebt, zijn er ook meer ingrijpende gevolgen. 

  • Één nachtje tekort aan slaap hebben wij allemaal wel eens gehad. Een mooie avond met vrienden, waarna je de zon weer zag opkomen. Hier maak je nog geen gezondheidsschade, maar je moet wel opletten de volgende dag. Je kan sneller gefrustreerd zijn of je valt sneller plotseling in slaap. Vooral in het verkeer of bij het maken van keuzes kan dit gevolgen hebben. 
  • Een tekort aan slaap wordt door je lichaam ervaren als een vorm van stress en dit verhoogt het niveau aan cortisol in je lichaam. Dit zorgt ten eerste voor een verhoogde bloeddruk en als we iets niet willen, is dat het. 
  • Bij een tekort aan slaap ontkom je bijna niet aan een tekort van leptine. Dit stofje zorgt er normaal gesproken voor dat je na een maaltijd een vol gevoel krijgt. Wanneer dit niet gebeurt, dan kan je sneller aankomen. 
  • Je hebt een grotere kans op het krijgen van diabetes. 
  • Slaaptekort kan je potentie schaden. Slaap is dus goed voor je seksleven. 
  • Je geheugen werkt niet meer optimaal. Ben je dus vergeten wat hierboven allemaal staat, dan vind je het simpelweg niet interessant, of je hebt slaaptekort. 
  • Je weerstand verslechtert. Vooral in de winter kan dit een probleem zijn. 

Slaaptekort inhalen?

Veel mensen denken dat het kan om slaap in te halen. De ene nacht 3 uurtjes en dan de volgende dag 12, waardoor je gemiddeld 7,5 uur slaapt. Dat klinkt als een mooie oplossing, maar wij moeten je teleurstellen. De gemiste slaap valt niet in de halen. Hierover is er in Harvard onlangs een prachtig stuk verschenen. 

Slapen als een roos 

Er zijn verschillende oplossingen bij slaapproblemen. We zullen niet ingaan op alle medicatie van je huisarts, maar geven we je een aantal natuurlijke alternatieven. 

  • Iedere avond een kopje kamillethee. Lekker en nuttig. Bovendien helpt kamille bij keelpijn. Twee vliegen in één klap. 
  • Magnesium. In de sportwereld wordt het veel gebruikt als spierontspanner, maar het werkt ook voor een betere nachtrust.
  • Valeriaan. Dit is een kruid dat erg ontspannend werkt. Daarbij is het volledig natuurlijk en daardoor een bewuste toevoeging op je dieet. 
  • Melatonine. Dit is een lichaamseigen hormoon invloed heeft op je slaap. Door het extra in te nemen, zal je eerder in slaap vallen. Hierbij is het zeker aan te raden om dit met een arts te bespreken. 
  • Schaapjes tellen. Van ons mag je ook iets anders tellen, maar het tellen zorgt voor afleiding en bevordert het proces van tot rust komen. 
  • Drink ten slotte geen koffie of thee vlak voordat je gaat slapen. 

CBD olie als slaapmiddel? 

In de afgelopen jaren zijn er meerdere onderzoeken naar de werking van CBD verricht. De resultaten zijn veelbelovend, alhoewel er nog veel aanvullend onderzoek is vereist. CBD-olie bevat de stof Cannabidiol (CBD), een van de vele cannabinoïden die voorkomt in de cannabisplant. Ook het menselijk lichaam maakt cannabinoïden aan, waardoor we weten dat CBD een belangrijke rol in het lichaam vervult. Uit de onderzoeken is gebleken dat je minder stress ervaart en beter slaapt wanneer je extra CBD inneemt. Met CBD Olie slapen kan dus een voordeel hebben. De cijfers zijn indrukwekkend: 

  • De duur om met CBD in slaap te vallen werd meer dan gehalveerd; 
  • Mensen werden bijna niet meer wakker gedurende de nacht;  
  • Mensen sliepen langer met ongeveer een uur verschil; 
  • Mensen gaven aan dat ze uitgeruster waren. Klaar om er weer een mooie dag van te maken. 

Met CBD Olie slapen kan dus een groot voordeel hebben voor jouw gezondheid. 

CBD-olie bij HMPS. 

Op onze website vind je twee soorten CBD-olie, zowel voor de beginnende als de ervaren gebruiker. CBD-olie blijft een middel dat niet al je problemen oplost, maar het kan wel een positieve bijdrage aan je nachtrust leveren. Daarnaast heeft CBD-olie nog meer positieve effecten, waarop we later terugkomen. Met CBD Olie slapen is dus niet zomaar een idee, maar kan gezondheidsvoordelen opleveren. Hiervoor is het wel belangrijk om een medisch expert aan te spreken. 

Hieronder vind je nog een aantal links naar onderzoeken over slaap(problemen). 

  1. Cleveland Clinic 
  2. Harvard
  3. NHS (National Health Services)

Ouder bericht Nieuwer bericht